Consistentie is het credo van menig communicatiemanager. Conformiteit aan de reclamekreet als geloofsartikel; het kan binnen organisaties een bijprodukt zijn van nieuwe campagnes.

Ondermijnt discussie over de interne en externe geloofwaardigheid van een slogan het vertrouwen in een merk of wordt het door zo’n ‘confrontatiestrategie’ juist sterker?

In zijn jongste boek De Alignment Factor. Bouwen aan duurzame relaties (ISBN 978-90-5261-9231, € 39,95) onderzoekt de Rotterdamse communicatieprofessor Cees van Riel tal van voorbeelden uit de internationale bedrijfspraktijk op bruikbare lessen. Het boek onderscheidt zich door nuttige inkijkjes over de schutting van bekende organisaties en is een walhalla voor wie op zoek is naar manieren om de effecten van communicatie voor het management meetbaar te maken.

Niet belicht wordt de kwaliteit van het menselijk materiaal dat deze inzichten moet toepassen. Ondanks de voortschrijdende professionalisering brengt de communicatiediscipine nog te veel specialistische vakofficieren voort en nauwelijks leiders die zich qua functioneren en waardering kunnen meten aan de divisiedirecteur, het hoofd HR of de chief financial officer. Dit blijft toch de achilleshiel van het communicatievak. Meer kennis, hoe welkom ook, is niet genoeg om dit probleem op te lossen.