Zazen met de mond

Een eenvoudige Japanse klompenmaker liet na zijn dood in zestig nagelaten schriftjes duizenden korte gedichten achter over zijn intieme ervaringen van Amida Boeddha

opening_hand_of_thoughtIn zijn boek Opening the Hand of Thought (2004) beschijft Kosho Uchiyama de overeenkomsten tussen de praktijk van Zen en die van het Reine Land-boeddhisme. De praktijk van het Reine Land noemt hij “zazen met de mond” en zazen is, in zijn woorden “Namu Amida Butsu met heel ons lichaam.”

Zo bezien wordt er in de van oorsprong Japanse Reine Land-school van het shinboeddhisme heel wat aan zazen gedaan. In het voetspoor van Shinran, stichter van deze school, geldt de nembutsu, het reciteren van Namu Amida Butsu, als de enig toegelaten praktijk.

Myokonin

Uit het Japanse shinboeddhisme kennen we ook de figuur van de ‘myokonin’, een mens die onopvallend een leven leidt van een vroom vertrouwen op het mededogen van Amida Boeddha. In Japan vormen de biografieën van zulke myokonin een heel literair genre op zichzelf. Helaas is er hiervan niet veel vertaald.

Asahara Saichi (1850-1932) was een myokonin, een Japanse klompenmaker die zijn leven lang niets anders deed dan de nembutsu reciteren. Bijzonder aan hem was dat hij tussen het werk door ook korte gedichten schreef waarin hij zijn intieme ervaringen van Amida Boeddha tot uitdrukking bracht. In zijn nalatenschap vond men zestig schriftjes met duizenden van zulke gedichten.

Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe deel over Zen en het Reine Land-boeddhisme op mijn website heb ik hieronder enkele van zijn gedichten vertaald.

[14]

Ik ben een gelukkig mens,
Mij is een blij hart gegeven;
Amida’s blijheid is mijn blijheid –
Namu Amida Butsu!

[15]

Het hart dat denkt aan Boeddha
Is Boeddha’s hart,
Een Boeddha geschonken door Boeddha –
Namu Amida Butsu!

[20]

Mijn hart en uw hart –
De eenheid des harten –
Namu Amida Butsu!

[30]

Honen Shonin heeft de nembutsu
Zestigduizend keer per dag gereciteerd;
Bij Saichi gebeurt dat alleen maar af en toe.
Zestigduizend keer per dag en af en toe –
Ze zij een ding.
Hoe dankbaar ben ik voor dit geschenk!
Namu Amida Butsu, Namu Amida Butsu!

[32]

Alle wonderbaarlijke verdiensten verzameld door Amida
Tijdens zijn leven van discipline, ontelbare tijdperken lang
Vullen dit lijf genaamd Saichi.
Ze zijn niet anders dan de zes lettergrepen na-mu-a-mi-da-bu.

[34]

Die Saichi, zoals hij is, hem is iets wonderlijks overkomen –
Dat hart van hem heeft zich voor het boeddhaschap geopend!
Wat een buitengewone gebeurtenis toch!
Wat voor onvoorstelbare dingen gaan er toch schuil in dat
Namu Amida Butsu.

In het boek Mysticism: Christian and Buddhist door D.T. Suzuki (2002) staan ruim 140 van Saichi’s gedichten vermeld (de nummering hierboven correspondeert met die in het boek). Suzuki’s boek is, tezamen met andere literatuur over het Reine Land, te downoaden op deze website; klik hier voor Suzuki, en klik hier voor andere Reine Land-literatuur.

Reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s